Nieuwsbrieven

We zijn er weer, gratis webinar 9 juni 2024

We zijn terug! Ontdek onze nieuwe aanpak in ons gratis webinar

Het is alweer vier jaar geleden dat we voor het laatst contact hadden, en er is veel gebeurd sinds die tijd. Na de COVID-periode en een scheiding hebben we een ABA-Instituut opgezet op een prachtige heuvel in Frankrijk. Daar ontvangen we onze Franse, Nederlandse en Engelse clie╠łnten. We zijn ook regelmatig in Nederland om gezinnen en instellingen te begeleiden. We zijn verheugd om u weer te mogen verwelkomen en u op de hoogte te brengen van enkele ingrijpende wijzigingen in onze aanpak. Lees hier verder

We hebben geen tokens meer nodig, Ceren en ik

Het verhaal tussen Ceren en mij begon zes jaar geleden en heeft veel moeilijke momenten gekend. In december 2020 werkten we al drie jaar met haar. Ik wilde stoppen met de begeleiding, want ondanks onze inspanningen leek Ceren nog steeds geen plezier te beleven aan het spelen met ons. Ze maakte wel vorderingen, maar we waren nog steeds niet in staat geweest om een echte relatie of band met haar op te bouwen. Ook lukte het ons niet om haar ons te laten volgen. Dit frustreerde ons enorm. Daarom ging ik het gesprek met de ouders aan, waarin ik hen vertelde dat ik met de ABA-therapie wilde stoppen, maar dat ik graag RDI met hen wilde proberen. Lees hier verder

ABA zou verboden moeten worden !

Onlangs ontving ik een e-mail met deze boodschap. Voor mij is dat vergelijkbaar met het verbieden van wiskunde of natuurkunde.


Wanneer ik met een kind speel, kan ik zien hoe er normaal gesproken op het kind gereageerd wordt. Dat is niet omdat ik helderziend ben, maar omdat het kind simpelweg gedrag vertoont dat normaal gesproken "werkt". Het kind laat gedrag zien dat hem iets oplevert en stopt met dingen te doen die hem niets opleveren. Dit is logisch en een "natuurwet" die voor alle mensen geldt. Lees hier verder.
 

Het kind generaliseert zijn "mands" (vragen) niet !

Mijn kind generaliseert zijn vragen niet!

Wanneer een kind thuis goed kan vragen om de dingen die hij wil, maar dat ergens anders niet goed kan, wordt vaak gezegd dat het kind het aangeleerde gedrag (in dit geval vragen om wat hij wil) niet generaliseert, alsof dat een probleem is van het kind. Echter, meestal is het probleem dat de vaardigheid niet goed genoeg aangeleerd is. Lees verder

 

NIET AANRAKEN !

Twintig jaar geleden maakte ik een soortgelijke belofte aan mezelf: ik wilde nooit meer de handen van een kind aanraken om hem te helpen een puzzel te maken, een toren te bouwen of iets anders te doen dat hij nog niet kon. Vanaf nu zou ik andere oplossingen dan fysieke prompts vinden om de kinderen vooruit te helpen. De techniek "de moeilijkheid van de taak verkleinen zodat het kind zelf de taak kan doen en fysieke prompts niet nodig zijn," werd vanaf dat moment onderdeel van de ABA-play methode. lees verder